Wat drijft de teamleden van Better Results Group in hun werk? In deze blog is teamlid Richard Wentzel aan het woord. Richard krijgt energie als mensen in ‘flow’ raken, als ze doen wat ze zelf belangrijk vinden, betrokken raken én werk verzetten dat past bij de organisatie en het bedrijfsresultaat.

Bij Better Results Group zijn we een beetje lui, zeg ik wel eens. We doen alleen wat noodzakelijk én voldoende is, en we leren onze klanten dat ook te doen. De meeste mensen en organisaties doen namelijk veel meer, of andere taken dan noodzakelijk. We zien dan hardwerkende mensen die verdwalen in de keuzes die ze hebben te maken. Evengoed kunnen organisaties verdwalen in hun zoektocht naar de juiste methodiek voor verbetering. Neem het toverwoord efficiëntie als voorbeeld. Waarom moet iedereen efficiënt werken? We zien vaak dat organisaties als geheel minder produceren wanneer efficiency als uitgangspunt wordt genomen.

Hekjes verwijderen

Ik stel graag vragen over uitgangspunten. Wat is de goede reden om iets te doen? Of om iets juist niet te doen? Veel mensen denken daar niet (meer) over na omdat het patronen zijn geworden. Ik zie dat het mensen niet ontbreekt aan wilskracht. Ze willen wél, maar het lukt ze vaak niet om hun doelen te bereiken. Mensen lopen vast doordat ze onbewust hekjes om zichzelf heen plaatsen: veelal op basis van ervaringen vormen ze overtuigingen die soms diep wortelen en het juiste handelen in de weg staan. Innerlijke rust en evenwicht zijn dan ver te zoeken. En als mensen vastlopen, dan loopt de organisatie ook vast. Een voorbeeld: als je vertrouwen in de medemens is geschaad en dat je mensbeeld kleurt, dan is het lastig samenwerken.

We zetten grote stappen door mensen anders na te laten denken. Enerzijds doen we dit door de bestaande logica ter discussie te stellen, anderzijds door ze juist wat minder na te laten denken en de intuïtie het woord te geven. Het liefst neem ik daarvoor mensen mee de natuur in, dan is het makkelijker om een laagje dieper te gaan. De natuur helpt namelijk om los te komen van ingesleten opvattingen. Onze intuïtie is belangrijk: daar komt de meest eenvoudige en effectieve logica naar boven. Terug naar de essentie en van daaruit (opnieuw) in beweging komen, is wat ik graag doe en zie gebeuren.

Nieuwe weg

Als het je lukt je kern en kernwaarden te vinden, weet je wat je belangrijk vindt. Dan kun je prettiger leven en keuzes maken die voor jou goed zijn. Dan vind je ook beter je weg in een organisatie. Als mensen binnen de organisatie elkaars kernwaarden kennen, til je de samenwerking naar een hoger plan. Ga maar na: wanneer je enkel naar gedrag kijkt, kan het lijken alsof iemand niet functioneert: hij levert bijvoorbeeld broddelwerk. Maar vraag het hem eens. Misschien wíl hij wel kwaliteit leveren, maar lukt het niet in de gestelde tijd. Zo ontstaat er een gesprek over kernwaarden en de doelen van het bedrijf. Dan is het niet de vraag of we voor omzet gaan of voor kwaliteit. Dan zoeken we een weg waarbij beide behoeften vervuld worden. En die weg vinden we vrijwel altijd.

Richard is implementatiespecialist bij de Better Results Group en rewilder bij The Rewild Company.