Dienstverlening vanuit een andere optiek

Hoe vreemd is het dat dienstverleners gewend geraakt zijn aan lange doorlooptijden, lange wachtlijsten én altijd maar druk, druk, druk zijn. En dat de enige manier om daar verbetering in aan te brengen het uitbreiden van de capaciteit lijkt te zijn.

Een training met de praktijk als uitgangspunt

Het boek De Dienstenfabriek beschrijft een verrassende parallel tussen het produceren van goederen en het verlenen van diensten.  In het boek worden de principes van de Theory of Constraints, ontwikkeld door Eli Goldratt voor productie-omgevingen, toegepast op dienstverlening. En dan valt op dat het verlenen van diensten grote overeenkomsten vertoont met het produceren van goederen en diensten.

Hoewel het boek De Dienstenfabriek naast een oplossing voor lange wachttijden en hoge werkdruk ook een handleiding voor implementatie bevat, blijft het een boek en daarmee theorie. De praktijk blijkt soms te weerbarstig te zijn voor een ogenschijnlijk eenvoudige verandering.

De Better Results Group heeft om die reden een training Dienstverlening op basis van De Dienstenfabriek ontwikkeld, gegeven door Gijs Andrea – één van de auteurs van De Dienstenfabriek. Deze training is geschikt voor elke manager en teamleider die bereid is om diensten vanuit een ander perspectief te willen leveren.

“De training maakte het mogelijk dat ik na dag één direct in de praktijk aan de slag kon gaan en mijn ervaringen van de eerste week mee kon nemen naar dag twee. Dat is zeer leerzaam!”

Inhoud van de training

De training is verdeeld over 2 trainingsdagen in 2 weken en een terugkomdag na ongeveer 4 weken. Hierbij staat de praktijk van de deelnemer centraal: hem/haar wordt gevraagd een proces op de eigen afdeling of business unit uit de eigen werkomgeving mee te nemen naar de training waarmee de theorie uit De Dienstenfabriek in praktijk gebracht zal worden.

De training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Product- en Dienstencatalogus
  • OnderHandenWerk
  • Uniform Prioriteren
  • Plannen en Managen
  • Teamwork
  • Continu Verbeteren
  • Werkdocumenten o.a. Probleemscan – Product en Dienst Catalogus – Leverplan

 

Tussen de eerste en de tweede cursusdag krijgt de deelnemer de opdracht om zijn/haar proces uit te werken met de aangereikte sjablonen. Tijdens de tweede dag wordt de verwerking van de sjablonen doorgenomen en worden de aanvullende sjablonen toegelicht.

De tweede dag staat verder in het teken van het daadwerkelijk implementeren van de elementen uit De Dienstenfabriek. Onderwerpen zijn: Actie- en Besluiten Lijst (ABL), Effectieve Dagstart, Effectieve Weekstart, Effectief Verbeteren, Escalatie en Implementatieplan.

De derde trainingsdag wordt gebruikt om de opgedane ervaringen te evalueren en de voortgang van de implementatie te meten. Zo nodig worden maatregelen ontwikkeld om de voortgang te verbeteren.

 

Afsluiting

Na afloop van de training is de deelnemer zelf in staat om dienstverlening effectief te plannen en te managen, dat wil zeggen snel en zonder hoge werkdruk af te ronden.

De deelnemer ontvangt na afloop een bewijs van deelname.

In het kort:

  • Theorie én praktijk
  • 2,5 dag
  • Gegeven door één van de auteurs
  • € 1250,- pp Ex. BTW

Eerstvolgende data

Geen evenementen gevonden!