Altijd bedden beschikbaar

De juiste patiënt op het juiste moment de juiste zorg geven ten behoeve van tijdig ontslag. Dat is in het kort het doel van de kliniek van de meeste ziekenhuizen. En het is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Want een zorgproces op een verpleegafdeling is bijzonder complex: er is veel kennis nodig, er zijn veel ‘externe’ partijen bij nodig (de arts, laboratorium, radiologie, verpleeghuis, thuiszorg, familie) en de onderlinge afhankelijkheid neemt steeds verder toe en daarmee ook het probleem van het afstemmen van de planning of het synchroniseren.

Kwaliteit van zorg

Bovendien is het meestal erg druk en vol op een verpleegafdeling en is iedereen gericht op een snel ontslag. Tenslotte staat ook het personeel steeds meer onder druk en is er vaak sprake van een personeelstekort. En daarmee komt de kwaliteit en de snelheid van zorg steeds meer in gevaar.  En dat is niet goed voor de patiënt, voor het personeel en ook niet voor het ziekenhuis!

Ligduur terugdringen én laag houden

Wij hebben bewezen dat het terugdringen (en laag houden!) van de ligduur zeer goed mogelijk is, terwijl tegelijkertijd de werkdruk significant afneemt. Op basis van onze inzichten en ervaringen op het gebied van proces- en systeemoptimalisatie en op het gebied van doelgericht samenwerken beschikken wij over een pasklare oplossing die u binnen een jaar het gewenste resultaat kan brengen.

Wat er speelt

  • Hoge werkdruk
  • Volle afdeling
  • Vertraging bij ontslag
  • Opname-stops
  • Lange ligduur

Wat we bereiken

  • Korte ligduur
  • Patiënten altijd opnemen
  • Altijd bedden beschikbaar
  • Lage werkdruk

Onze aanpak

1

Flow-Workshop

Met fiches en dobbelstenen laten we je tijdens de gratis Flow-workshop kennis maken met hele eenvoudige doorstroomprincipes.
2

Analyse

We komen langs bij je zorginstelling om samen te kijken waar het probleem zit en hoe we dit kunnen oplossen.
3

Implementatieplan

De oplossingen die je kunt toepassen binnen jouw zorginstelling, beschrijven we in het implementatieplan. Deze kun je zelf implementeren of met hulp van ons.
4

Implementatie

Schakel je onze hulp in, dan behaal je gegarandeerd resultaat. Wij gaan namelijk niet weg totdat het doel bereikt is. We zorgen ervoor dat je als zorginstelling in een korte tijd (vaak tussen de 3 en 5 maanden) voor 80-90% leverbetrouwbaar wordt, mét hoge kwaliteit en lage werkdruk.
5

Resultaat

Korte ligduur, patiënten altijd opnemen, altijd bedden beschikbaar en lage werkdruk!

Tijdens de analyse ontstaat inzicht in de omvang van het huidige probleem én inzicht in de potentiële verbetering van het resultaat. Na de implementatie is die verbetering altijd minimaal 20%, maar kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 50%. Daarmee bedoelen we in dit geval minimaal 20% reductie van de ligduur. Dit is een objectief meetbare KPI, waarvoor jij en wij  commitment afgeven.

Meer weten?

Ervaar zelf hoe je door eenvoudige oplossingen betere resultaten met je zorginstelling kunt behalen. We ontmoeten je graag bij een van onze gratis workshops!

JA, IK DOE MEE!

Download gratis onze whitepaper ‘TOC in de ziekenhuis kliniek – Hoe werkt dat precies?’

Gedetailleerde probleemanalyse, oplossingsontwerp, implementatieplan met resultaten en lessen.

Auteurs: Hans Steenpoorte, Michel Stijlen en Gijs Andrea

DOWNLOAD

Stuur download-link naar:

Ik ga akkoord met de privacyverklaring. In het kort: We doen niets raars met je gegevens. We gebruiken ze om de download-link te kunnen sturen en om, wanneer daar aanleiding toe is, met je in contact te treden. Ook sturen we je af en toe een email met een update.

Ik moet toegeven: focus op je doel verbetert de tijdigheid van zorg en daardoor een tijdig ontslag van de patient. Ik kan nu altijd mijn patienten opnemen!

Medisch SpecialistNij Smellinghe Ziekenhuis Drachten

Nieuws

Kom los van het efficiëntiedenken met onze gratis webinars(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
25 augustus 2020

Kom los van het efficiëntiedenken met onze gratis webinars

Deelnemers los laten komen van het efficiëntiedenken dat veel organisaties momenteel stuurt, om de weg vrij te maken voor een aanpak die de werkdruk écht vermindert, maar desondanks de output…
Goldratt verlegt de focus: van kostenreductie naar bottleneck(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
11 augustus 2020

Goldratt verlegt de focus: van kostenreductie naar bottleneck

Dat ziekenhuizen moeite hebben met het verwerken van een piek in het aantal opnames, heeft alles te maken met het op basis van efficiëntiedenken sturen van de organisatie. Het onderwerp…
Goldratt als slijpsteen voor het denken over processen(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
29 juli 2020

Goldratt als slijpsteen voor het denken over processen

Dat ziekenhuizen moeite hebben met het verwerken van een piek in het aantal opnames, heeft alles te maken met het op basis van efficiëntiedenken sturen van de organisatie. Het onderwerp…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
31 juli 2019

Batch size 1 and zero WIP. We hebben wel wat uit te leggen.

De stip aan de horizon: iedere klant of burger of patiënt wordt direct geholpen en iedere opdracht is dezelfde dag klaar! Met andere woorden: maximale flow. Om dat te bereiken…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
26 juli 2019

Ga Weg! Meer doen met dezelfde mensen!

De ‘Verborgen’ Capaciteit - de geheime bron van verbetering Natuurlijk wil je betere resultaten halen met je bestaande mensen zonder ze nog zwaarder te belasten. Maar wat moet je als…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
15 juli 2019

Niet wéér reorganiseren. Nu eindelijk eens het resultaat verbeteren!

Het boek, De Dienstenfabriek – Simpel & Niet Eenvoudig,  gaat over procesverbetering binnen dienstverlenende organisaties. Dat kunnen ziekenhuizen zijn, gemeentes, advocatenkantoren, apothekers, ICT dienstverleners of de klantenservice of back office…
(Zakelijke) DienstverleningBoekenGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
6 juli 2019

De Dienstenfabriek

Gijs Andrea en Marianne Schram zijn mede-auteurs van het boek De Dienstenfabriek. De Dienstenfabiek is gebaseerd op de Theory of Constraints en geeft praktische informatie hoe u stagnatie op afdelingen…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
16 oktober 2018

Onderzoek: Multitasken in Project- en taakmanagement

Resultaten van het onderzoek Multitasking bij Project- en taakmanagement 60% van de ondervraagden denkt dat een aanzienlijk deel van de beschikbare capaciteit (>20%) niet effectief wordt ingezet. Professor Ayelt Komus…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
17 september 2018

Multitasken: sneller en efficiënter?

“Veel mensen zijn in eerste instantie wel blij met hun hoge score op de Multitasking sneltest. Tot we hen laten zien hoe ineffectief, vertragend en schadelijk multitasking in werkelijkheid is.…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
28 augustus 2018

Theory of Constraints

Toepassing van de Theory of Constraints (TOC) veroorzaakt snellere flow en stelt het verbeteren van de doorlooptijd daarom centraal. Kenmerkend voor TOC is systeemdenken: een afdeling of organisatie is zo…