Skip to main content

Leestijd: 2 minuten. Auteur: Richard Wentzel

Laatst was ik te gast bij inin tijdens het ‘Grip op data event’, zij gaven een presentatie in samenwerking met SZpecialist BV. inin heeft een dashboard gemaakt voor het Sociaal Domein (in gemeenten), gebaseerd op de data die al aanwezig is in de systemen. Hiermee kunnen medewerkers op strategisch, tactisch en operationeel niveau zien hoe het ervoor staat – inclusief het inzoomen om daar waar nodig detailinformatie te krijgen. Ik begreep dat het niet voor iedere gemeente vanzelfsprekend is om inzicht te hebben in cijfers, laat staan op een overzichtelijke manier.

Een dashboard vullen is uiteraard een technische uitdaging, gezien de verschillende systemen en de mismatch die er kan zijn tussen ogenschijnlijk dezelfde data. De vragen die tijdens het maken van een dashboard naar voren kunnen komen vind ik minstens zo interessant. Het kan mensen via de huidige (praktische) situatie terugbrengen naar de kern: Wat wil ik zien om succesvol te zijn? Wanneer ben ik succesvol? Of beter nog…. wanneer is mijn proces/afdeling/domein succesvol? En als ik dat niet weet – wie heb ik daarvoor nodig om dat wel te weten? En kan ik de huidige situatie afzetten tegen wat ik wil bereiken? En is dat dan goed? Of heeft het (nu?) aandacht nodig? Kan ik op basis van een minimale set aan cijfers/inzichten besluiten nemen die ons dichter bij het doel brengen? Het zet aan tot denken, het verkrijgen van overeenstemming, het hebben van focus én het zet aan tot actie. Want zonder antwoord op deze vragen komt er een dashboard dat wel gegevens laat zien, maar waarmee je nog steeds alle kanten op kunt. En als dat de bedoeling is… dan is dat natuurlijk ook prima 😊

Wat ik ook meekreeg is dat het maken van zo’n dashboard tegenwoordig een stuk eenvoudiger gaat dan ‘vroeger’. Als het leidt tot betere besluiten zou ik niet eens spreken van een investering, het gaat om een andere verdeling van de (out of pocket) uitgaven binnen het budgetjaar, met waarschijnlijk ook nog ruimte om andere dingen te doen. Dat geldt overigens voor alle kortlopende effectieve verbeterinitiatieven. Wellicht kan de ruimte die ontstaat worden gebruikt ter bereiding op een jaar waarin veel minder budget beschikbaar is. Dat jaar heeft inmiddels een eigen naam, maar die gebruik ik niet. Ik vraag me namelijk af of die naam ons verder gaat helpen.