Sinds 2005 houden wij ons bezig met het effectiever maken organisaties, afdelingen en projectteams. ‘Wij’ zijn niet een bedrijf in de klassieke vorm, maar samenwerkende professionals. Elk met een eigen toegevoegde waarde. Afhankelijk van de opdracht stellen we het optimale team samen. De basis van de Better Results Group bestaat uit Gijs en Richard, daar waar nodig vragen we collega’s om aan te vullen. Samenwerken is prettig voor ons, maar ook voor de klant. De voortgang in projecten is daarmee altijd geborgd.
Methode
Onze bewezen methode bestaat o.a. uit de 6 oplossingen zoals beschreven in het boek “De Dienstenfabriek”
Maak een overzicht van de diensten die je levert
Wat is nodig om jouw taak te kunnen starten en wanneer is iets klaar voor de volgende in de keten. We zien vaak dat men daar verschillende ideeën over heeft.
Zorg voor laag Onder Handen Werk (OHW)
Er is een relatie tussen de hoeveelheid werk die je hebt en de doorlooptijd. Hoe meer werk, hoe langer die doorlooptijd. Minder werk geeft dus direct resultaat en rust.
Optimaliseer je processen (alleen wanneer nodig)
Omdat we monitoren wat redenen voor vertragingen zijn, weten we waar we in het proces moeten zoeken naar verbeterpunten.
Prioriteer taken objectief en uniform
Door alle taken een ‘leverdatum’ te geven (wanneer moet het uiterlijk klaar zijn) en daar de ‘doorlooptijd’ (vastgelegd in het dienstenoverzicht) van af te trekken weet je wat de ‘startdatum’ moet zijn. Dus nooit meer te laat, maar ook niet te vroeg starten. Daarmee voorkom je het alomtegenwoordige multitasken.
Wijs werk toe aan teams, niet aan individuen
Vaak liggen taken vooral te wachten, op een specialist, op iemand die een vrije dag heeft of ziek is. Dat is te voorkomen door taken niet aan een individu maar aan team toe te wijzen. Soms betekent dat ook teamleden vaardiger maken, zodat de specialist echt alleen maar dat ene specifieke stukje hoeft te doen.
Richt de managementprocessen effectief in
We werken met een dagstart (voortgang op taakniveau), een weekoverleg (welke trends zien we) en maandoverleg (welk verbeterpunt moet worden opgepakt).
Deze praktische oplossingselementen helpen om het gedrag van medewerkers te veranderen. Desalniettemin blijft verandering van gedrag ‘mensenwerk’. Daarom omkaderen we onze methode met twee andere pijlers uit Tameflow:
Unity of Purpose
Werken met hetzelfde doel voor ogen.
Community of Trust
Werken in een veilige omgeving waar problemen in de werkuitvoering met een gerust hart gedeeld kunnen worden.