Skip to main content

Werken zonder wachttijd

Stel dat je alle taken binnen jouw afdeling op tijd kunt afronden, zodat er geen vertragingen ontstaan in de verdere procesketen. Als dat de werkelijkheid zou zijn op alle afdelingen, zou alles op tijd afgerond worden en zouden (interne) klanten tevreden zijn. De praktijk is weerbarstiger. Het grootste tijdverlies is echter wachttijd, het nieuwe werk komt onderaan de (veelal onzichtbare, want digitale) stapel. Een vicieuze cirkel, want hoe hoger de stapel, hoe langer de wachttijd.

Doorbreek de vicieuze cirkel

De stapels noemen we Onder Handen Werk. Hoe lager het Onder Handen Werk is, hoe sneller het werk door de keten stroomt. Onze implementaties zijn er dus op gericht om de stapel te verkleinen. We kijken per organisatie waar het grootste knelpunt zit en gaan met onze proces- en systeemoptimalisatie aan de slag om weer flow te creëren.

Tevreden managers en klanten

Het mooie is, dat als de doorstroom verbetert er allerlei positieve neveneffecten zijn. De doorlooptijden worden korter, afspraken over leverdata worden makkelijk gehaald en er is meer rust op de werkvloer. Managers en klanten zijn tevreden.

Wat er speelt

  • Stress bij medewerkers
  • Lange doorlooptijden
  • Leverdata die niet worden gehaald
  • Ontevreden klanten
  • Steeds meer spoedjes, niemand weet wat prioriteit heeft

Wat we bereiken

  • Lage werkdruk
  • Korte doorlooptijden
  • Op tijd leveren
  • Tevreden klanten
  • Iedereen weet wat hij/zij vandaag moet oppakken (eenduidige prioritering)

Onze aanpak

1

Flow-Workshop

Met fiches en dobbelstenen laten we je tijdens de gratis Flow-workshop kennis maken met hele eenvoudige doorstroomprincipes.
2

Analyse

We komen langs bij je afdeling of organisatie om samen te kijken waar het probleem zit en hoe we dit kunnen oplossen.
3

Implementatieplan

De oplossingen die je kunt toepassen binnen jouw afdeling of organisatie, beschrijven we in het implementatieplan. Deze kun je zelf implementeren of met hulp van ons.
4

Implementatie

Schakel je onze hulp in, dan behaal je gegarandeerd resultaat. Wij gaan namelijk niet weg totdat het doel bereikt is. We zorgen ervoor dat je als afdeling of organisatie in een korte tijd (vaak tussen de 3 en 5 maanden) voor 80-90% leverbetrouwbaar wordt, mét hoge kwaliteit en lage werkdruk.
5

Resultaat

Lage werkdruk, korte doorlooptijden, op tijd leveren, tevreden klanten en eenduidige prioritering!

Tijdens de analyse ontstaat inzicht in de omvang van het huidige probleem én inzicht in de potentiële verbetering van het resultaat. Na de implementatie is die verbetering altijd minimaal 20%, maar kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 50%. Daarmee bedoelen we in dit geval minimaal 20% reductie van de doorlooptijd bij minimaal 80% leverbetrouwbaarheid. Dit is een objectief meetbare KPI, waarvoor jij en wij  commitment afgeven.

Gijs en Richard hebben met TOC een andere manier van werken en denken op gang gebracht, waarbij tijdig een onderzoek afronden, ten behoeve van het kind in de knel, centraal stond. Dit heeft versnelling gebracht in doorlooptijden en inzicht in de eigen workflow bij de uitvoeringsteams.

Sterk in hun aanpak is aangaan van het gesprek over onderliggende en belemmerende overtuigingen; scherp en confronterend, op een prettige manier, en heel oplossingsgericht. De aandacht voor gedrag, naast ondersteuning op procesverbetering, heeft ons echt verder geholpen in de benodigde ontwikkeling. Ze luisteren goed, denken met je mee en leveren echt maatwerk. Je voelt hun oprechte betrokkenheid.

Anja WestdijkVoormalig Regiodirecteur, Raad voor de Kinderbescherming

Meer weten?

Ervaar zelf hoe je door eenvoudige oplossingen betere resultaten met je afdeling of organisatie kunt behalen. We ontmoeten je graag bij een van onze gratis workshops!

JA, IK DOE MEE!

Download gratis de “Samenvatting Dienstenfabriek”

Lees de hoogtepunten uit het boek De Dienstenfabriek in 11 pagina’s!

DOWNLOAD

Stuur download-link naar:

Ik ga akkoord met de privacyverklaring. In het kort: We doen niets raars met je gegevens. We gebruiken ze om de download-link te kunnen sturen en om, wanneer daar aanleiding toe is, met je in contact te treden. Ook sturen we je af en toe een email met een update.

Nieuws

Uncategorized
9 oktober 2024

De kracht en eenvoud van een dashboard

Leestijd: 2 minuten. Auteur: Richard Wentzel Laatst was ik te gast bij inin tijdens het 'Grip op data event', zij gaven een presentatie in samenwerking met SZpecialist BV. inin heeft…
Blogs
4 juni 2024

De Dienstenfabriek: meer dan een Metafoor

Regelmatig vragen mensen zich af wat de implementatie van principes, afkomstig uit een boek waar het woord 'fabriek' in voorkomt, kan bijdragen aan een goede dienstverlening. Dat is toch mensenwerk?…
Blogs
24 januari 2024

Welk probleem los je daarmee op?

"Welk probleem los je daarmee op?" is één van de eerste vragen die bij ons op komt als een oplossing uit de lucht komt vallen. Velen vinden het lastig om…
Blogs
24 januari 2024

Dat kan ik nog niet!

Dochterlief (inmiddels bijna 20) was nog klein en stond naast de bank. "Klim er maar op!" zei ik. Ze deed een poging en het lukte niet. En toen deed ze…
Blogs
21 april 2023

Alle mensen zijn goed

Alle mensen zijn goed. Oók als ze iets doen wat we niet direct begrijpen. Zijn alle mensen dan goed? Nou ja, ze zijn in ieder geval goed voor zichzelf. Als…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
19 januari 2023

Verbeteren én bezuinigen – kan dat?

Leestijd: 3 minuten Jaarlijks worden veel ‘verbetertrajecten’ gestart, bijvoorbeeld om een budgettair probleem op te lossen. We zien daarbij dat een bezuiniging onderdeel of zelfs het doel kan zijn van…
(Zakelijke) DienstverleningBlogs
8 juni 2022

To Batch or Not to Batch

Leestijd: 3 minuten "Batchen werkt echt!" of zoals wij vaak aangeven: "Batchen werkt meestal niet!" Maar wat is het nu? In deze blog een korte uiteenzetting over batching. Wat is…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsBoeken
22 april 2022

Durf jij je kwetsbaar op te stellen in je team?

Leestijd: 3 minuten   “Kwetsbaar” klinkt misschien een beetje soft. En toch is het nodig om af en toe te uiten dat iets niet gaat zoals we willen of dat…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsBoeken
2 juni 2021

De 7 verleidingen bij organisatieveranderingen

Het middle management van een organisatie handelt op basis van allerlei ingesleten patronen om problemen op te lossen. Houd daarmee op, schrijft senior executive Kristen Cox in haar boek Stop…
(Zakelijke) DienstverleningBlogs
28 mei 2021

Organisatieverandering vraagt om focus

Het verbeteren van een organisatie is niet eenvoudig. Je wilt na een reorganisatie niet tot de conclusie komen dat je overal een beetje verbeterd hebt – met nauwelijks resultaat tot…
Pas op voor de vicieuze cirkel van vertraging(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
31 maart 2021

Pas op voor de vicieuze cirkel van vertraging

In onze vorige blog schreven we over de rol van variatie en afhankelijkheid in organisaties. Ze zorgen ervoor dat taken vroeg of laat een keer stilvallen. In dit artikel vertellen…
Meer output? Dit moet je weten over variatie(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
17 maart 2021

Meer output? Dit moet je weten over variatie en afhankelijkheid

IT-afdelingen, zoals eigenlijk geldt voor alle bedrijven in de dienstverlenende sector, hebben te maken met een simpel gegeven: variatie. Het is onzeker wanneer er opdrachten binnenkomen en hoeveel dat er…
Prioriteren is van wezenlijk belang, maar hoe doe je dat?(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
10 maart 2021

Prioriteren is van wezenlijk belang

Prioriteren is van wezenlijk belang, maar hoe doe je dat? In vijf stappen naar een praktische oplossing Eén van de hoofdingrediënten in onze aanpak is het creëren van focus. Dit,…
Dit kun je leren van de wachtrijen in de Efteling(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
17 februari 2021

Meer werk gedaan krijgen? Dit kun je leren van de wachtrijen in de Efteling

Onderhanden werk en doorlooptijd: het zijn begrippen die we geregeld gebruiken, maar die niet direct tot de verbeelding spreken. Toch zijn ze heel belangrijk om werkprocessen te begrijpen en te…
Stuit je op weerstand? Zo creëer je draagvlak voor verandering(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
8 februari 2021

Stuit je op weerstand? Zo creëer je draagvlak voor verandering

Verandering roept vaak weerstand op. Toch moet een organisatie soms veranderen, bijvoorbeeld om de werkdruk van medewerkers te verlagen. Hoe zet je dan de weerstand om in draagvlak? De sleutel…
‘Altijd al oog voor processen’(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT Operations
2 februari 2021

‘Altijd al oog voor processen’

Wat drijft de teamleden van Better Results Group in hun werk? In deze blog is implementatiespecialist Marianne Schram aan het woord. Op jonge leeftijd, in verschillende bijbaantjes, ontdekte ze haar…
‘Helpen in de zoektocht naar wat belangrijk is’Blogs
2 februari 2021

‘Werk verzetten dat bij jou en het bedrijfsresultaat past’

Wat drijft de teamleden van Better Results Group in hun werk? In deze blog is teamlid Richard Wentzel aan het woord. Richard krijgt energie als mensen in 'flow' raken, als…
'Mijn drive: ervoor zorgen dat werk energie geeft'(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
20 oktober 2020

“Mijn drive: niet harder werken, maar ervoor zorgen dat werk energie geeft’

Wat drijft de teamleden van Better Results Group in hun werk? In deze blog is implementatiespecialist Herman Walburgh Schmidt aan het woord. Hij maakte gedurende zijn loopbaan veel reorganisaties van…
Nieuw boek helpt werkstromen van IT-afdelingen te temmen(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
6 oktober 2020

Nieuw boek helpt werkstromen van IT-afdelingen te temmen

Voor kennisintensieve sectoren, zoals de IT, is het boek ‘Tame Your Workflow’ van Steve Tendon verschenen. De Theory Of Constraints werd aanvankelijk alleen toegepast in de productiewereld om processen te…
Minder stress bij Conscia: ‘We plakken geen pleisters meer’(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsKlanten vertellen
22 september 2020

Minder stress bij Conscia: ‘We plakken geen pleisters meer’

Teveel werk, geen inzicht in wat er komen gaat en taken die niet overdraagbaar zijn. De afdeling planning van Conscia Nederland, specialist in IT-infrastructuur, kampte er 2,5 jaar geleden mee…
Kom los van het efficiëntiedenken met onze gratis webinars(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
25 augustus 2020

Kom los van het efficiëntiedenken met onze gratis webinars

Deelnemers los laten komen van het efficiëntiedenken dat veel organisaties momenteel stuurt, om de weg vrij te maken voor een aanpak die de werkdruk écht vermindert, maar desondanks de output…
Goldratt verlegt de focus: van kostenreductie naar bottleneck(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
11 augustus 2020

Goldratt verlegt de focus: van kostenreductie naar bottleneck

Dat ziekenhuizen moeite hebben met het verwerken van een piek in het aantal opnames, heeft alles te maken met het op basis van efficiëntiedenken sturen van de organisatie. Het onderwerp…
Goldratt als slijpsteen voor het denken over processen(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
29 juli 2020

Goldratt als slijpsteen voor het denken over processen

Dat ziekenhuizen moeite hebben met het verwerken van een piek in het aantal opnames, heeft alles te maken met het op basis van efficiëntiedenken sturen van de organisatie. Het onderwerp…
Rond projecten sneller af door multitasken te weerstaan(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware Development
2 juli 2020

Rond projecten sneller af door multitasken te weerstaan

De diepst ingesleten gewoontes brengen niet altijd de beste oplossingen voort. Multitasken is daar een voorbeeld van. Als je ermee stopt, kun je op termijn projecten tweemaal zo snel afronden…
Klanttevredenheid vereist meer dan alleen kwaliteit(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware Development
18 juni 2020

Je klanten tevreden houden, vereist meer dan alleen kwaliteit

Met lood in je schoenen aankloppen bij de klant om hem te vertellen dat het IT-project vertraging oploopt. Door de hoeveelheid werk binnen de organisatie zit er soms weinig anders…
Minder stress op de afdeling? Begin bij de bron(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware Development
2 juni 2020

Minder stress op de afdeling? Vermijd symptoombestrijding en begin bij de bron

De verdovende werking van paracetamol vermindert hoofdpijn, maar pakt de bron ervan niet aan. Dus dweil je met de kraan open. Op vergelijkbare wijze kun je stress op IT-afdelingen niet…
Drie ingrediënten om teams goed te laten functioneren(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware Development
25 mei 2020

Drie ingrediënten om teams goed te laten functioneren

Door het onderhanden werk niet te hoog op te laten lopen én door op het juiste moment de juiste prioritering te geven, kan een proces logistiek gezien goed in flow…
Met een kleine actielijst kun je meer werk aanBlogsIT OperationsSoftware Development
4 mei 2020

Minder taken, méér flow

IT-afdelingen moeten tegenwoordig enorm veel werk verzetten. Hoe slaag je daarin zonder extra budget of nieuw personeel? Daarover gaat deze blog. IT’ers vormen tezamen een cruciale schakel in het proces…
Werkdruk op IT-afdeling vraagt om frisse blikBlogsIT OperationsSoftware Development
20 april 2020

Werkdruk op IT-afdelingen vraagt om frisse blik op processen

Sommige ideeën zijn zo tegenintuïtief dat je de vraagtechnieken van de Griekse wijsgeer Socrates nodig hebt om je huidige opvattingen los te wrikken, waarna nieuwe inzichten kunnen landen. Dat je…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware Development
4 september 2019

Durf te wachten en breng de doorlooptijd omlaag.

“10% faalkosten, 2% winst”, kopt het vakblad voor de bouwnijverheid Cobouw. Het bouwen van een huis bestaat uit een groot aantal werkzaamheden die elk doorgaans niet lang duren. Vanwege wachten…
BlogsIT OperationsSoftware Development
2 september 2019

Software binnen tijd, scope en budget opleveren? Ja, dat kan!

Scrum, Kanban en Agile zijn in de wereld van softwareontwikkeling inmiddels breed ingevoerde technieken. Ze hebben tot doel de efficiëntie en de productiviteit van ontwikkelafdelingen te vergroten en op die…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
6 augustus 2019

Bij groen één auto. Bij rood één foto. Toeritdosering binnen organisaties.

Ervaren forenzen die hun woon-werkverkeer per auto afleggen kennen waarschijnlijk dit rijmpje op een verkeersbord langs de oprit van een snelweg. Een verkeerslicht zorgt ervoor dat auto’s een filegevoelige snelweg…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
31 juli 2019

Batch size 1 and zero WIP. We hebben wel wat uit te leggen.

De stip aan de horizon: iedere klant of burger of patiënt wordt direct geholpen en iedere opdracht is dezelfde dag klaar! Met andere woorden: maximale flow. Om dat te bereiken…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
26 juli 2019

Ga Weg! Meer doen met dezelfde mensen!

De ‘Verborgen’ Capaciteit - de geheime bron van verbetering Natuurlijk wil je betere resultaten halen met je bestaande mensen zonder ze nog zwaarder te belasten. Maar wat moet je als…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
15 juli 2019

Niet wéér reorganiseren. Nu eindelijk eens het resultaat verbeteren!

Het boek, De Dienstenfabriek – Simpel & Niet Eenvoudig,  gaat over procesverbetering binnen dienstverlenende organisaties. Dat kunnen ziekenhuizen zijn, gemeentes, advocatenkantoren, apothekers, ICT dienstverleners of de klantenservice of back office…
(Zakelijke) DienstverleningBoekenGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
6 juli 2019

De Dienstenfabriek

Gijs Andrea en Marianne Schram zijn mede-auteurs van het boek De Dienstenfabriek. De Dienstenfabiek is gebaseerd op de Theory of Constraints en geeft praktische informatie hoe u stagnatie op afdelingen…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
20 juni 2019

Help, mijn agenda is leeg!

Wie op een drukke dag in de Efteling bij een populaire attractie staat te wachten, ziet naast de wachtrij een bord met de tekst: “Vanaf hier nog anderhalf uur”. Om…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
16 oktober 2018

Onderzoek: Multitasken in Project- en taakmanagement

Resultaten van het onderzoek Multitasking bij Project- en taakmanagement 60% van de ondervraagden denkt dat een aanzienlijk deel van de beschikbare capaciteit (>20%) niet effectief wordt ingezet. Professor Ayelt Komus…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
17 september 2018

Multitasken: sneller en efficiënter?

“Veel mensen zijn in eerste instantie wel blij met hun hoge score op de Multitasking sneltest. Tot we hen laten zien hoe ineffectief, vertragend en schadelijk multitasking in werkelijkheid is.…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsIT OperationsSoftware Development
3 september 2018

Resultaat bij een IT software ontwikkelaar

Het proces Software ontwikkelafdelingen- en organisaties hebben over het algemeen grote moeite met het op tijd opleveren van software. De komst van technieken zoals Agile en Scrum lijken een oplossing…
(Zakelijke) DienstverleningBlogsGezondheidszorgIT OperationsSoftware DevelopmentWoningbouw Corporaties
28 augustus 2018

Theory of Constraints

Toepassing van de Theory of Constraints (TOC) veroorzaakt snellere flow en stelt het verbeteren van de doorlooptijd daarom centraal. Kenmerkend voor TOC is systeemdenken: een afdeling of organisatie is zo…