Werken zonder wachttijd
Stel dat je alle taken binnen jouw afdeling op tijd kunt afronden, zodat er geen vertragingen ontstaan in de verdere procesketen. Als dat de werkelijkheid zou zijn op alle afdelingen, zou alles op tijd afgerond worden en zouden (interne) klanten tevreden zijn. De praktijk is weerbarstiger. Het grootste tijdverlies is echter wachttijd, het nieuwe werk komt onderaan de (veelal onzichtbare, want digitale) stapel. Een vicieuze cirkel, want hoe hoger de stapel, hoe langer de wachttijd.
Doorbreek de vicieuze cirkel
De stapels noemen we Onder Handen Werk. Hoe lager het Onder Handen Werk is, hoe sneller het werk door de keten stroomt. Onze implementaties zijn er dus op gericht om de stapel te verkleinen. We kijken per organisatie waar het grootste knelpunt zit en gaan met onze proces- en systeemoptimalisatie aan de slag om weer flow te creëren.
Tevreden managers en klanten
Het mooie is, dat als de doorstroom verbetert er allerlei positieve neveneffecten zijn. De doorlooptijden worden korter, afspraken over leverdata worden makkelijk gehaald en er is meer rust op de werkvloer. Managers en klanten zijn tevreden.